בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה מרצה טוב צריך להיות כריזמטי וסוחף, כזה שיש לו תכונות של רוקסטאר, אני סבורה שמי שמוזמן שוב ושוב להשמיע את דברו הוא זה שמדבר עם הקהל מהות ובאותנטיות.
בביישנות למשל, יש קסם גדול, ומחקרים מצביעים על כך שאדם מסמיק מייצר אמון מיידי וקרבה. אני מקפידה ללמד את הלקוחות שלי להרגיש נוח עם זה שלא נוח להם על הבמה. אין טבעי מזה. הפחד מ"פשלה" מול קהל חי, נושם וקצר רוח הוא מוצדק ולא כדאי להתעלם ממנו. התוכן הוא החשוב. הרצאה צריכה להיכתב כמו תסריט, עם שיאים והפתעות. חשוב להזהר מגרפומניות, ואם את מה שאתם אומרים לקהל שלכם, הוא יכול לקרוא בגוגל, לא עשיתם עבודה טובה.
הזמינו אתכם להרצות? תקראו את זה:
1. רוצו בבוקר – אנדרופינים, רוז׳ בלחיים, זרימת דם, חמצן ומיקוד.
2. תהיו יפים. הכי יפים שלכם.
3. מי שאומר לכם "תרגישו בנוח על הבמה" מדבר שטויות, מה שנכון לומר הוא "תרגישו בנוח עם זה שלא נוח לכם על הבמה".
4. ותרו על טקסטים במצגת. השתמשו במספרים, במוסיקה, בתמונות או בוידיאו.
5. הביאו את הפורטה שלכם 3 פעמים במהלך ההרצאה. מה זאת אומרת "אין לי?" אם לא מצאתם כזה, תחזרו הביתה. אתם עוד לא מוכנים להרצאה משלכם.
6. מבנה. כמו בכל הצגה, סרט או הופעה יש מבנה. יש שיא ויש סוף. כהנמן קיבל על זה נובל.
7. האג׳נדה מדויקת והסיפור משעמם? קחו תסריטאי שימציא סיפור המבוסס על סיפור אמיתי (שלכם. בטח ששלכם).
8. הרצו לילדים שלכם. אם הם משתעממים זה לא טוב. הם נהנים? יופי, אפשר להמשיך. הרצו לחברים הקרובים שלכם. הם חנפנים? החליפו חברים.
9. לפעמים שורה אחת לא במקום הורסת את החוויה כולה. אתם יודעים איזו שורה זו ובטח גם מרגישים אותה. אל תתעצלו. עבדו על זה שוב, עד שזה יעבוד.
10. תנשמו.
11. עליתם לבמה? הסתכלו על הקהל שלכם, חייכו אליו, ספרו לו משהו מרגש או מצחיק שהוא לא חלק מההרצאה.
12. אתם לא מצחיקים? אל תנסו. אין נורא מלהתאמץ להצחיק (בעיקר עבור השומע).
13. ההרצאה הסתיימה. הקהל נהנה? תהיה לכם עוד אחת, אין לכם עוד אחת? עבדו על המוצר.
14. השתמשו באנשי מקצוע לכתיבה, לעריכה, ולבימוי. חובה!
למה? ככה. תהיו רציניים.
15. סיימתם את ההרצאה ושאלו אתכם מאיפה החולצה? סעיף 2 עבר בהצלחה.
16. סיימתם את ההרצאה ושאלו מתי הבאה? יופי. תתחילו לשווק את עצמכם. קחו סוכן.