בשבחי הבושה
לאורך כל שנות עבודתי עם אנשי עסקים ומנהלים כיועצת תקשורת ואסטרטגיה הבחנתי בתופעה משותפת לרובם – הבושה.
לא תאמינו עד כמה הרגש הקמאי הזה קיים בתוכנו. הבושה מתחילה בגיל צעיר מאוד. אני מבחינה בין שני סוגי בושה: בושה בריאה ובושה רעילה. הבושה הבריאה גורמת לנו לפתח מצפן מוסרי; היא גורמת למבוכה שמביאה לידי צניעות; היא יכולה להביא אותנו לידי יצירתיות ולמידה משום שהיא מזכירה לנו שאנו מוגבלים בידיעותינו, והיא מחזקת בנו את תחושת הקהילתיות, שכן היא גורמת לנו להבין שאנו זקוקים לאחרים. הבושה הבריאה מזכירה לנו שאנו מוגבלים. שיש גבול לכוחנו ושאיננו מושלמים. החששות והגבולות יוצרים לנו מבנה ונוסכים בנו תחושת ביטחון. הם עוזרים לנו לתעל את האנרגיה שלנו למטרות שביכולתנו להשיג. הבושה הרעילה לעומת זאת, חוסמת, מגבילה ופוצעת. היא נובעת מקולות ביקורתיים ששמענו לאורך חיינו ומזינה את ה'מה יגידו' במקום את ה'אני'.
מי צריך כריזמה ?
אז מי צריך כריזמה? כולם ואף אחד. אם יש אותה – זה נפלא, ואם אין אותה, הרי שאין צורך לרכוש אותה, אולם יש צורך לאמן "שרירים" אחרים.
לא מזמן השתתפתי בכינוס של אנשים שלמדו במסגרת קורס כיצד לדבר בפני קהל. כולם דיברו באותו אופן, עם אותן תנועות ידיים,
עם אותה אינטונציה ועם אותן הפסקות מתודיות בשטף הדיבור. המחזה היה מביך. לא כך מנצחים את המבוכה הכרוכה בדיבור בפני קהל.
אני פוסלת את השיטות המקובלות הקוראות לכולנו לרכוש כריזמה ולהפוך לחיות במה. תחת זאת אני סבורה שלכל אחד יש סגנון ייחודי משלו וכי עם הסגנון הזה עליו לדבר מול קהל.
לפחות שליש מן המנהלים המוצלחים והמכוננים איתם עבדתי לאורך השנים היו נטולי כריזמה ורחוקים מלהיות מוגדרים כרוק-סטארים של עולם העסקים, ובכל זאת הם סחפו אחריהם שותפים רבים שנהו אחר רעיונותיהם. אלו הם האנשים שמעדיפים בין היתר להקשיב במקום לדבר.
למה לי אג'נדה עכשיו ?
כיצד הפכו אילי ההון – הפילוסופים של העולם החדש – את האג'נדה שלהם למחוללת עסקים?
הטאלנטים הללו חשים מחויבים להתנעת שינוי ולחדשנות, ומבינים כי האג'נדה שאותה הם מאתרים ומפרסמים ברבים היא הפנים שהם מראים לחברה.
קחו לדוגמה את שריל סנדברג, מנהלת התפעול הראשית של פייסבוק. מה שהפך אותה לטאלנט, מעבר למילוי תפקידיה השונים על הצד הטוב ביותר, הוא העובדה שיש לה אג'נדה ושהיא נחשבת לבעלת עולם ערכים סדור וברור. היא פועלת בכל העולם כדי לסייע לאנשים לבחור בקריירה שתספק אותם ושמה דגש מיוחד על עידוד נשים להצלחה.
היא לא מסתפקת בהצלחתה האישית אלא רותמת אותה כדי לעזור לאחרים.