זה פשוט מאוד. רעיונותיהם של אלה שפועלים להיות טאלנטים נשמעים יותר ומקבלים התייחסות רצינית ולכן קל להם לקדם את עסקיהם. נוסף על כך, הטאלנט הופך להיות בר-סמכא בתחום העיסוק שלו, גם בקרב המתחרים. הם מחכים למוצא פיו ובוחנים את עצמם ביחס אליו. זאת ועוד, לטאלנט קל יותר לקדם את המהלך המקצועי הבא שלו, כיוון שהוא רכש לעצמו מוניטין.
למזלנו, המיתוג העצמי כטאלנט קל היום יותר מתמיד. אנו חיים בעידן בו כל אדם יכול להקים כלי תקשורת עצמאי. פלטפורמת חשיפת הרעיונות והמחשבות רחבה וזמינה לכולם.
מי צריך אג'נדה?
אני רואה אינספור אנשי מקצוע שחושפים כל דבר בחייהם, מפרויקט חדש שקיבלו ועד לנתח הדג שאכלו במסעדה חדשה בעיר, ועדיין, הם לא טאלנטים. אין זה מספיק להיחשף, ואומר יותר מזה, חשיפה באופן לא מתוכנן עלולה להביא יותר נזק מתועלת. אדם שמעוניין להיכנס לשדרת הכוכבים בתחומו צריך לכתוב לעצמו חזון ולבנות אג'נדה בדיוק כפי שעושים חברות וארגונים. כמותם, עליו לצאת לדרך רק לאחר שהגדיר היטב מיהו קהל היעד, מה הוא רוצה להגיד לו, באיזו שפה ידבר אתו ומה הוא מתכוון לחדש לו. מותג שלא ירגש את הלקוחות שלו לא יצליח לאורך זמן ובטח שלא יטביע חותם. דיוק החזון והאג'נדה הוא המשימה החשובה ביותר. זוהי משימה שדורשת התכנסות וזמן הבשלה ועד להשלמתה עדיף לשתוק ולעבוד מתחת לרדאר. לכל אדם יש אג'נדה, את המשהו הזה שבוער בו, שמדליק אותו וממלא אותו תשוקה. הוא פשוט צריך להעז לעצור לרגע ולהתאמץ למצוא אותה.
ישנן תכונות בסיסיות שנדרשות כדי להפוך לטאלנט. נדיבות וצניעות. תחלוק ידע, תחשוף תהליכי עבודה ותעורר השראה. מנהיג לא מסתפק בהצלחה האישית שלו. הוא משתמש בה כדי לקדם אחרים. תכונה נוספת וחשובה לא פחות – מקוריות. תהיה אותנטי. אל תפחד מביקורת. צא לדרך עם האמת שלך. אין לך דרך לבלוט ולהשפיע אם אתה לא מרגש, והרי ממה כולנו מתרגשים? מחשיפה לרעיונות חדשים. סקרנות אף היא חשובה להצלחה. אל תתחקה רק אחר המובילים בתחום שלך. נסה ללמוד כמה שיותר באמצעות הצצה במקורות השראה חדשים ומנוגדים. התכונה האחרונה שברצוני לציין היא חריצות. גם בה יש מן הצניעות. מנכ"ל סיסקו העולמית ג'ון צ'יימברס אמר לי בביקורו בארץ, אחרי שהחמאתי לו שהוא נואם כמו רוקסטאר, שמאחר שעמידה על במה היא חלק משמעותי בחשיפת רעיונות החברה ברחבי העולם הוא כל הזמן רוכש ידע חדש בתחום ומשכלל את המיומנויות שלו באמצעות אנשי מקצוע מעולים.
בניגוד למה שפופולרי לחשוב, כריזמה אינה תכונה הכרחית לטאלנט.
מדובר בתכונה מבורכת שמקלה על הדרך ועל כן טוב להיות ניחנים בה, אבל היא לא הכרחית. משמעות ועומק, חדשנות ונתינת ערך חשובים פי כמה. לדעתי, למופנמים ולביישנים, אלה ששומרים על שקט אלא אם כן יש להם משהו חדש או חשוב להגיד, יש השפעה חזקה יותר מאלה שמדברים את עצמם לדעת. אלה האחרונים הם כוכבים ליום אחד.
לא כל אחד יכול.
אבל לכל אחד יש את הדרך המתאימה לו. אני בוודאי לא פוסלת תהליכים ארוכים ובתנאי שמהרגע שבחרת לעצמך קריירה תהיה מדויק עם המותג שבנית, שהוא אתה, ועם הכוונות האמיתיות שלך. לכל אחד יש קצב אחר ולכן אתה יכול לצאת לאור מתי שתבחר, אבל עליך לעשות את כל הפעולות הנדרשות כדי להוביל ולהגיע למצב שהלקוחות ירדפו אחריך ולא להיפך.
לא קל יותר פשוט לקחת פרזנטור מוכר שיקדם את האינטרסים העסקיים של החברה?
יש להבין כי עולם העסקים השתנה, ועלינו לזהות את השינוי הזה ולפעול בו במועד. הרשתות החברתיות שינו לחלוטין לא רק את חיינו החברתיים, אלא גם את היחסים בין העסק ללקוח. יש קשר ישיר בין הטאלנטים העומדים בראש החברה לבין ערכה בשוק המניות. הטאלנט הופך להיות מעין סיסמוגרף לערך מניית החברה. הלקוחות מחפשים תוכן ועולם ערכים ברור. מי שעומד בראש חברה גדולה לא יכול עוד להסתפק בפרנזטור שלו ועליו להיות חשוף בעצמו. מכיוון שהתקשורת הפכה להיות ישירה ומיידית, הלקוחות רוצים לראות את הפנים של העומד בראש החברה.
מה יעשו אלה שעובדים במשרדים של טאלנטים ורוצים לפרוץ?
כל מה שנכון לגבי מנהל נכון גם לגבי עובד מן המניין. העז לשנות ולתרום מעבר למה שנדרש ממך מבלי להתחשבן עם המעסיק שלך על גובה התגמול. הרחב את רשת הקשרים שלך ושכלל את מיומנות הרטוריקה. המלצה נוספת היא למצוא חונך – אדם ותיק בחברה או בתעשייה שאפשר להתייעץ עימו וללמוד ממנו. עובדים שעושים את כל אלה זוכים לכך ש"ציידי ראשים" מחפשים אותם, הם מקבלים הצעות לשותפות בפירמות בהן הם עובדים והם יכולים, אם טיפלו בעצמם כבמותג, לצאת לדרך חדשה לגמרי לבד.
כמה זה עולה?
מדובר בהוצאה לא מבוטלת, אבל חשוב לי לומר על זה משהו: נניח שהייתם פותחים חנות נעליים. הייתם צריכים לשכור חנות, לשפץ אותה, לרכוש רהיטים ולמלא אותה בסחורה. מלבד זאת הייתם צריכים גם לעצב לוגו ולפרסם אותה בכל מיני אמצעים שגם הם עולים כסף. כשאדם מתייחס לעצמו כאל ״עסק״ הוא חייב להבין שיש להשקיע בו כסף.
לא מזמן פנתה אליי אשת מקצוע ידועה והתלוננה על כך שההרצאות שלה לא נמכרות מספיק בסוכנות בה היא רשומה. היא שאלה אם אני מכירה סוכנות טובה יותר. עניתי לה שעל המדפים בסוכנויות השונות יש אינספור מרצים, בדיוק כפי שעל מדף העוגיות בסופרמרקט יש אינספור סוגים. הנמכרים ביותר בשני המקרים הם אלה שמשקיעים במותג שלהם.